Natuur van Borneo - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Ton Buelens - WaarBenJij.nu Natuur van Borneo - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Ton Buelens - WaarBenJij.nu

Natuur van Borneo

Door: Ton buelens

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 Mei 2015 | Maleisië, Langkawi Islands

We vliegen van Phnom phen via Kuala lumpur naar Borneo dit eiland behoort gedeeltelijk bij Maleisië we landen in Kota kinabalu in het noorde van hieruit maken we div dagtochten naar een dorp zoals de mensen hier vroeger leefden in bamboe hutten hoe ze vuur maken met twee stukken bamboo hoe ze jagen met een blaaspijp en voor het vermaak hadden ze een bamboo trampoline ook werd er gedanst de volgende excursie was naar Weston wetlands daar gaan we opzoek naar de neus apen in Weston varen we door een mangrove gebied dat in verbinding met de zee staat zien eerst langstaart Makaken die heel brutaal zijn en dan in de verte de neus apen wat een dotjes en wat een neuzen bij de mannetjes we eten in het dorp en als het donker is gaan we met de boot naar de vuurvliegjes kijken het lijkt wel kertmis de dag erna gaan we naar het Kota kinabalu nationaal park vanaf een uitzicht punt zien we de 4095 meter hoge Mount Kinabalu zonder wolken dat komt maar zelden voor verder naar Poring Hotsprings hier komt heet water uit de rotsen 95 graden en het stikt naar rotte eieren in het park maken we een wandeling over 3 boomtop hangbruggen van 17 meter hoog dit zijn van die wiebel bruggen met een smal midden plankje ook zien we nog een mooie waterval de gids weet toevallig waar de grote Raffesia kithii bloem bloeit de grootste bloem ter wereld deze was 85 cm doorsnee een de tweede dag dat hij bloeide van de 7 dagen bloei wat een geluk om hem te zien schitterend we vliegen de volgende dag naar Sandakan en gaan in het opvangcentrum van Sepilok de Oerang oetang bekijken we zijn er bij als ze gevoerd worden geweldig om dat te bekijken en het is heel goed wat de mensen daar doen om de apen daar op tevangen en weer proberen ze in de wildernis terug te zetten we wandelen via twee uitkijtorens hoog tussen de boomtoppen en later door een orchideen tuin we bezoeken het Sun bear opvang centrum dit is ook een bedrijgde soorten zien een paar beren die net gevoerd worden de volgende dag worden we opgehaald en gaan naar het Sukau greenview lodge daar blijven we 3 dagen we maken boot tochten ook s avonds en gaan met de gids zowel overdag al s avonds het regenwoud in we zien heel veel verschillende dieren zoals div soorte Makaken, neusapen, wilde Oerang oetang, krokodillen, neushoorn vogels grote en klijne ijsvogel, vis arend, vlinders en insecten, en een heel klein hert kleiner dan een kat s nachts is het spookie in het bos niets vast pakken want alles kan prikken of bijten je hoort vanalles het is echt pikdonker in de jungle wij hebben maar een kleine zaklamp de gids een veel grotere lamp wel spannend maar heel erg benoud het lijkt wel een sauna we merkte ook waarom het regenwoud heet zo hard regende het na het jungle avontuur zijn we aan vakantie toe we vliegen naar het eiland Langkawi in het noorde van Maleisië een mooi strand en een mooi hotel Asiania resort met een heel groot zwembad hier vermaken wij ons wel na 11weken reizen